کد خبر : 2970
تاریخ انتشار : پنجشنبه 27 تیر 1398 - 3:00
-

خودزنی برخی افراد برای دیده شدن در فضای مجازی/ نادیده گرفتن از عوامل مهم خودنمایی در شبکه های اجتماعی است

خودزنی برخی افراد برای دیده شدن در فضای مجازی/ نادیده گرفتن از عوامل مهم خودنمایی در شبکه های اجتماعی است

یک پزشک متخصص اعصاب و روان مطرح کرد خودزنی برخی افراد برای دیده شدن در فضای مجازی/ نادیده گرفتن از عوامل مهم خودنمایی در شبکه های اجتماعی است یک پزشک متخصص اعصاب و روان با تاکید بر این نکته که این افراد اصولا دست به هر کاری می زنند تا دیده شوند، برخی از علل

یک پزشک متخصص اعصاب و روان مطرح کرد

خودزنی برخی افراد برای دیده شدن در فضای مجازی/ نادیده گرفتن از عوامل مهم خودنمایی در شبکه های اجتماعی است

یک پزشک متخصص اعصاب و روان با تاکید بر این نکته که این افراد اصولا دست به هر کاری می زنند تا دیده شوند، برخی از علل این کارها را برشمرد و گفت: در اصل آدمی به دنبال دیده شدن است ولی اگر از زمان کودکی اش صحیح شکل گرفته و تربیت شده باشد، باعث افزایش اعتماد به نفس، استقلال و بروز خلاقیت های رفتاری زندگی بعدی او می شود.

به گزارش شبکه خبری خوزستان خبرگزاری علم و فناوری از استان خوزستان، چند سالی هست که فضای مجازی به میان خانواده ها آمده و بخشی از زندگی روزمره آنها، به فراخور قسمتی از وقت روزانه آنها می گیرد و جزو زندگی شده است.

امروزه در زندگی اجتماعی، فضای مجازی جای دوستان و نزدیکان را گرفته و در حقیقت جایگزین روابط دوستانه و فامیلی که در گذشته ای نه چندان دور رایج بوده، شده است.

نمایش و خودنمایی برخی از افراد در فضای مجازی

افراد جامعه چند ساعت در روز وقت خود را در فضای مجازی می گذرانند و به جای فعالیت های اجتماعی، به فعالیت های فردی روی می آورند که این موضوع افراد را در افسردگی و انزوای اجتماعی فرو خواهد برد، چه بسا خود آن ها از این مسئله مهم آگاهی نداشته و حتی ممکن است آن را تایید نکنند و سر باز بزنند.

یکی از موضوعاتی که این روزها خیلی به چشم می خورد و شاید همه ما با در فضای مجازی با آن برخورد کرده ایم نمایش و خودنمایی افراد در این فضا است.

دکتر علیرضا سفید چنان متخصص اعصاب و روان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری در استان خوزستان درباره علل نمایش و خودنمایی افراد در صفحات فضای مجازی مطالب مفیدی بیان کرد.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در صفحات فضای مجازی به ویژه شبکه اجتماعی اینستاگرام، شاهد افرادی هستیم که در حال نمایش و خودنمایی از چهره و ادا و اطوارهای خویش هستند!

تندخویی در صورت دیده نشدن

دکتر سفیدچیان صفات شخصیتی این افراد را برشمرد و در همین ارتباط عنوان کرد: پرحرفی، خودافشاگری و عدم تحمل تنهایی از جمله ویژگی های کاربران اینترنت است که در صفحات فضای مجازی نمایش و خودنمایی می کنند.

این استاد دانشگاه در ادامه اضافه کرد: همچنین جلب توجه، حرکات نمایشی، برانگیختگی های جنسی و تحریک پذیری از دیگر ویژگی های این افراد است که در فضای مجازی به خودنمایی می پردازند

وی رفتار توجه طلبانه، دروغ، تظاهر و صفت همه چیز دانی را از دیگر خصوصیات افرادی عنوان کرد که در فضای مجازی مشغول خودنمایی هستند.
این متخصص اعصاب و روان در ادامه تصریح کرد: این افراد اگر کانون توجه نباشند، تندخو می شوند، گاهی هم زیر گریه می زنند و همچنین دیگران را نیز ملامت می کنند.

وی با تاکید بر این نکته که این افراد اصولا دست به هر کاری می زنند تا دیده شوند، برخی از علل این کارها را برشمرد و در همین ارتباط توضیح داد که در اصل آدمی به دنبال دیده شدن است ولی اگر از زمان کودکی اش صحیح شکل گرفته و تربیت شده باشد، باعث افزایش اعتماد به نفس، استقلال و بروز خلاقیت های رفتاری زندگی بعدی او می شود.
دکتر سفیدچیان در ادامه ریشه خودنمایی و بروز مانورهای پر زرق و برق برشمرد و گفت: این مسئله را از طریق آرایش های غلیظ و شدید و لباس پوشیدن و ادا و اطوار های رفتاری هنگام برخورد با دیگران را باید از دوران کودکی جست و جو کرد.

این پزشک متخصص اعصاب و روان با تاکید بر این نکته که محرومیت های دوران کودکی برای این افراد تبدیل به عقده درونی شده است، تاکید کرد: چنین شخصی با به نمایش گذاشتن خود در فضای مجازی، دنبال جبران کمبود های درونی خود است.

وی کمبود محبت و توجه کافی در دوران کودکی در خانواده را از عوامل مهم خودنمایی در فضای مجازی اعلام کرد و افزود: در این حالت شخصیت کودک چون محبت لازم را نگرفته، آسیب دیده و در طول دوران زندگی، احساس نیاز به توجه، مهر و محبت دیگران دارد که در اینترنت دنبال آن می گردد.

این استاد دانشگاه در ادامه با یادآوری یک نکته مهم خاطرنشان کرد: از طرفی، توجه و محبت بیش از حد و اندازه در زمان کودکی، کودک را لوس و پرتوقع می کند که متاسفانه کودکان در چنین خانواده هایی نمایشی بار می آیند.

دکتر سفیدچیان اختلال در هویت را یکی از مهمترین دلایل خودنمایی و نمایش در فضای مجازی دانست و اظهار کرد: همچنین کمرنگ شدن ارزش ها، عدم توجه به اخلاق درونی و صفات نیک و ارزشمند انسانی را از دیگر عوامل این کار می توان نام برد.

وی تشویق، ارزش مداری و تایید دلربایی را از دیگر عوامل خودنمایی در فضای مجازی بیان کرد و گفت: همچنین جذابیت ‌های ظاهری و عشوه ‌گری از طرف جامعه نیز از دیگر علل هستند.

این پزشک متخصص اعصاب و روان تاکید کرد: وقتی رفتار و عمل فردی در دنیای واقعی نادیده گرفته شود، روی به نمایش در دنیای مجازی می آورد.
وی اضافه کرد: به هر مقدار که رفتار و عملکرد فردی شخص در دنیای واقعی نادیده گرفته شوند، به همان میزان به نمایش در دنیای مجازی روی می آورد.

دکتر سفیدچیان همه گیری پدیده زشت فخرفروشی را در دیگر علت های نمایش در فضای مجازی عنوان کرد و یادآور شد: ضعف اعتماد به نفس و خودکم بینی، افراد را از داشته های درونی و واقعی خود غافل کرده که به همین علت رو به ظاهرسازی و جلب توجه در فضای مجازی می آورند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین اختلالات روانی و رفتاری نیز یکی از عوامل خودنمایی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی است.

دکتر سفیدچیان در بخش پایانی سخنان خود به چند راهکار مهم برای برطرف کردن این معضل اجتماعی اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین کارها تقویت ارزش های معنوی و اخلاقی در فرد است.

وی آموزش مهارت های زندگی در جهت افزایش اعتماد به نفس از دوران کودکی را از دیگر راهکارها دانست و عنوان کرد: این افراد اغلب از احساسات واقعی خود بی خبرند و تبیین احساسات درونی آنها فرآیند درمانی مهمی خواهد بود.

این روانپزشک خاطرنشان کرد: همچنین اصلاح روش های تربیت فرزند در دوران کودکی می تواند برای جلوگیری از این کار در سن های بالاتر تاثیر به سزایی داشته باشد.

دکتر سفیدچیان عدم تایید و بی محلی رفتارهای نمایشی از طرف جامعه را نیز یکی از مهمترین راهکارها برای اصلاح این رفتار در فضای مجازی دانست و بیان کرد: همچنین تاکید و تمرین بر داشته های واقعی خویش با بروز خلاقیت های علمی، هنری، ورزشی فرد در تصحیح این کردار موثر است.

این استاد دانشگاه همچنین مشاوره و روان درمانی را نیز از دیگر راهکارهای اصلاح رفتار نمایشی فرد در فضای مجازی بیان کرد.

به گفته روانشاسان و متخصصان نمایش و خودنمایی در فضای مجازی یک بیماری محسوب می شود که اگر غفلت خانواده ها و مربیان پرورشی در مدارس نباشد پیشگیری و درمان این بیماری ها و اختلالات در مدت زمان کمتر و با هزینه صورت می گیرد و آسیب بسیار کمتری به جامعه وارد می شود.

امیدواریم جوانان و نوجوانان عزیز فضای مجازی را یک نعمت و یک فرصت خوب بدانند و از قابلیت های مثبت و بی شمار آن بهره کافی را ببرند زیرا اینترنت مانند یک چاقوی دو لبه ای است که هر چند می توان از آن بهره برداری های خوب و مناسبی کرد ولی در عین حال نیز آسیب های خود را نیز دارد که می تواند دامنگیر افراد و جامعه شود.

مدیریت خانواده ها و نهادینه کردن اصول اخلاقی و اعتقادی در فرزندان از دوران کودکی نیز می تواند آنها را از آسیب های فضای مجازی در امان نگه دارد.

منبع :خبرگزاری علم وفناوری خوزستان

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.