کد خبر : 6891
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 مهر 1398 - 6:18
-

برگزاری نشست هم اندیشی مدیر کل محیط زیست خوزستان با سمن های محیط زیستی + جزییات و تصاویر

برگزاری نشست هم اندیشی مدیر کل محیط زیست خوزستان با سمن های محیط زیستی + جزییات و تصاویر

شبکه خبری خوزستان // نخستین نشست هم اندیشی مدیر کل جدید محیط زیست خوزستان با سمن های محیط زیست استان برگزار گردید. در این نشست ژیلا مهدی آقایی مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، محمد صادق کریمی کیا مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، سیروس داودی نماینده سازمان‌های مردم نهاد، علی ساری و

شبکه خبری خوزستان // نخستین نشست هم اندیشی مدیر کل جدید محیط زیست خوزستان با سمن های محیط زیست استان برگزار گردید. در این نشست ژیلا مهدی آقایی مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، محمد صادق کریمی کیا مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، سیروس داودی نماینده سازمان‌های مردم نهاد، علی ساری و همایون یوسفی نمایندگان مردم اهواز در مجلس نیز حضور داشتند.

 

به گزارش شبکه خبری خوزستان، محمدجواد اشرفی مدیر کل محیط زیست خوزستان گفت: به منظور رسیدن به وضعیت مطلوب و هدف مشترک در کنار سمن ها و سازمان های مردم نهاد هستیم چراکه این نهادها موثر ترین و در دسترس ترین راه در رسیدن به این هدف هستند این تفکر سازمانی محیط زیست است. اشرفی با اشاره به اینکه سازمان‌های مردم نهاد فرصتی برای مدیران متعهد است اظهار کرد: ما به سازمان ها به عنوان تهدید نگاه نمی کنیم اگر این سازمان ها خارج از جریان فکری خاص باشند می توانند بهترین همکار و همراه مدیران شوند، اگر می‌خواهیم راهی مطلوب را طی کنیم همیاری و همکاری با آنها لازم است تا توسعه پایدار اتفاق افتد.


مهدی آقایی مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز اظهار داشت: افزایش معضلات محیط زیستی، دنیا را وادار کرده که برای این مساله چاره اندیشی کند که مهمترین رویکرد در این زمینه توسعه فرهنگ محیط زیست است که سبب مشارکت مردم می‌شود. وی با تاکید بر مجهز شدن سمن‌ها به دانش و تخصص گفت: مخالفت تشکل‌ها اگر همراه با پشتوانه دانش نباشد، کارساز نیست و پس از مدتی به یک جریان عادی تبدیل می‌شود.  

 

کریمی کیا مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان نیز نسبت به افزایش مهاجرت مردم این استان به دلیل مخاطرات زیست محیطی هشدار داد و گفت: مخالفت خوزستانی‌ها با طرح‌های انتقال آب یک خواسته ملی است و سازمان حفاظت محیط زیست باید در مقابل خواسته‌های منطقه‌ای اجرای این طرح‌ها بایستد. وی افزود: خوزستان به شدت متاثر از مسایل زیست محیطی است و بخشی از تبعات سیل اخیر، حاصل بی‌توجهی به تخریب محیط زیست این استان در سال های گذشته بوده است.کریمی‌کیا با بیان اینکه مقصد مهاجرت بیشتر خوزستانی‌ها در سال‌های اخیر استان‌های تهران، البرز و اصفهان بوده است، افزود: نگران هستیم که مهاجرت و حاشیه نشینی خوزستان به دلیل شرایط بد زیستی برای کل کشور تبعات بدی داشته باشد و انتظار داریم سازمان حفاظت محیط زیست با این نگاه اجازه ندهد که خواسته‌های منطقه‌ای بر منافع ملی غلبه کند.

 

داودی نماینده سازمان‌های مردم نهاد خوزستان، انجمن ها را نهادهای غیرسیاسی، غیردولتی و غیرانتفاعی دانست و گفت: مطالبات انجمن‌ها در حوزه مسایل اجتماعی است و هر کس به دنبال طرح مطالبات اجتماعی از راه‌های جناحی و سیاسی باشد موفق نخواهد بود. وی افزود: انجمن‌ها در هر جایی که بدون شائبه سیاسی و انتخاباتی فعالیت کرده‌اند، توانسته‌اند به خوبی پیش بروند. ضمن این که یکی از وظایف سمن‌ها روشنگری و آگاه‌سازی عمومی است و اگر نتوانند تغییری در نگرش افراد ایجاد کنند، هیچ تحرکی رخ نمی‌دهد.

 

 

جواد الهایی سحر سخنگوی شورای هماهنگی تشکل های محیط زیستی خوزستان و مدیر تشکل آینده سازان طبیعت با انتقاد از نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی گفت: هیچکدام از نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی برای حل مشکلات محیط زیستی ورود نکرده‌اند. وی با اشاره به اعتراضات اجتماعی نسبت به انتقال آب دریای خزر، افزود: این در حالیست که هیچکدام از نمایندگان خوزستان در مجلس در اعتراض به انتقال آب از سرشاخه‌های کارون و دز اقدامی نکرده و این طرح‌ها در حال اجراست.الهایی سحر آلودگی ناشی از فلرهای نفتی (مشعل ها) و تخلیه پساب های نیشکر به تالاب‌های شادگان و هورالعظیم را از مهمترین چالش های زیست محیطی خوزستان دانست و خواستار جلوگیری از ادامه روند این آلودگی‌ها شد.

 

ایمان کاهکش دبیر شورای هماهنگی تشکل ها و مدیر انجمن آوای طبیعت کارون ضمن اشاره به انقلاب سمنی خوزستان در سال جاری اظهار داشت: سطح مشارکت شهروندان و جوامع محلی در حوزه محیط زیست به گونه ای افزایش یافته که در دورترین نقاط استان و حتی روستاها نیز شاهد اجرای برنامه ها و فعالیت های محیط زیستی هستیم و انتظار می رود تا ضمن حمایت بیشتر از سمن های نوپا در رشد و ارتقاء آنان بکوشیم. وی همچنین خواستار تقویت رسالت همکاری سازمان محیط زیست و اداره کل در قبال سمن ها شد و افزود: اجرای طرح های آموزشی در سطح مدارس شهرستان ها با مشکلاتی مواجه است که انتظار می رود با پیگیری ها این موضوع مرتفع شود و در حوزه آگاهی بخشی و فرهنگ سازی سمن ها در مدارس همچون گذشته پویاتر شوند.

 

شبنم قنواتی مسئول کارگروههای تخصصی شورای هماهنگی تشکل ها و مدیر انجمن دیده بان جلگه سبز بیان داشت: مطالبات محیط زیستی در استان تاکنون به شکلی علمی و تخصصی پیگیری شده و طی همایش های علمی متعدد از جمله همایش ” آب، حیات زمین” و ” نه به بهشت آباد” که با حضور اساتید دانشگاهی و متخصصین در دانشگاه شهید چمران برگزار گردید بیان شد که طرح های انتقال آب علاوه بر صرف هزینه های هنگفت مخاطرات زیست محیطی دیگری نیز در پی دارد و می بایست از اجرای این طرح های جلوگیری شود.

 

کهزاد جعفری روابط عمومی شورای هماهنگی تشکل ها نیز ضمن انتقاد از عدم تخصص گرایی در سازمان محیط زیست افزود: شوربختانه تصمیمات اتخاذ شده سالهای اخیر در این سازمان بیش از آن که در راستای حفاظت از محیط زیست صورت پذیرد در جهت تخریب آن بوده و این موضوع علامت سوال بزرگی در سطح ملی و حتی بین المللی ایجاد نموده است. وی اقدامات مردمی برای حفظ محیط زیست را در تقابل با طرح های اجرایی دولتمردان خواند که شرایط اسفبار کنونی را برای محیط زیست رقم زده اند.

 

ناصر عبیات عضو شورای نظارت و داوری تشکل ها اظهار داشت: عملکرد همه نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی در حوزه محیط زیست قابل دفاع نیست. وی خواستار تشکیل کارگروه آب و تالاب در خوزستان با حضور اعضای سمن های محیطی زیستی، مدیران و اساتید دانشگاه شد و افزود: اعضای تشکل‌های مردم نهاد محیط زیستی باید در ستاد ملی گرد و غبار نیز حضور داشته باشند.

 

عبدالصاحب عبودی نماینده سمن های زیست محیطی بهبهان نیز در این نشست گفت: مسئولان باید دوره مدیریت سبز را طی کنند و بر اساس گواهینامه این دوره منصوب شوند.وی با بیان اینکه جایگاه و شان انجمن‌های مردم نهاد در خوزستان ناشناخته است، افزود: ایجاد تسهیلات برای فعالیت سمن‌ها و بیمه حوادث برای داوطلبان باید مورد توجه قرار گیرد تا اعضای انجمن‌ها امکان بیشتری برای فعالیت داشته باشند.

 

میثم مرادی مدیر انجمن حامیان طبیعت زاگرس اندیمشک گفت: منطقه حفاظت شده شهرستان آنگونه که می بایست مورد توجه قرار نگرفته و علاوه تعداد کم محیط بانان این منطقه، برداشت بی رویه از سفره های آب زیرزمینی نیز از دیگر چالش هایی است که در این منطقه با آن روبرو هستیم. ضمن این که زیستگاه سمندر در منطقه الوار گرمسیری را داریم که با توجه به عدم وجود پاسگاه محیط بانی و محیط بان، انتظار می رود تا با پیگیری ها در زمره مناطق چهارگانه قرار گیرد. وی افزود: وضعیت پسماند در اندیمشک نیز به شکل مخاطره آمیزی در جریان است و آلودگی آبهای زیرزمینی نیز به گونه ای بوده که مسئولین در این خصوص با مردم شفاف نیستند.

 

زهرا شهپری مدیر انجمن نجات طبیعت زاگرس ایذه گفت: انتظار می رود تا کارگروهی ضمن بررسی کاشت نهال و مالچ پاشی در کانون های ریزگرد میزان اثربخشی این طرح ها را مورد ارزیابی قرار دهند و این که اصولاٌ آیا این طرح ها بصورت کارشناسی شده اجرا شده اند. ضمن این که در خصوص میزان جذب بودجه مقابله با ریزگردها نیز بایستی شفافیت سازی شود.

 

فتحعلی نژادکریمی مدیر انجمن حامیان محیط زیست منگشت نیز با اشاره به آتش سوزی های متعدد در جنگل های باغملک خواستار توجه بیشتر به این موضوع و اختصاص تجهیزات و امکانات اطفاء حریق به شهرستان گردید. وی علاوه بر درخواست ایجاد منطقه حفاظت شده در منگشت ابراز امیدواری نمود تا ضمن تعامل بیشتر با مدارس طرح محیط یار مجدداٌ اجرایی گردد.

 

امیر ممبینی عضو انجمن دوستداران طبیعت رامهرمز با اشاره به رکاب زنی مسیر اهواز تا تهران با دوچرخه در اعتراض به طرح انتقال آب افزود: علیرغم انتظار حمایت از این برنامه توسط نمایندگان خوزستان در مجلس اما هیچگونه حمایتی از سوی آنان صورت نگرفت. وی ابراز امیدواری نمود تا در ردیف های استخدامی سازمان محیط زیست نیز  همچون برخی نهادهای دیگر سهمیه ای به سمن ها و فعالین این حوزه اختصاص یابد.

 

ناصر منابیه مدیر انجمن حامیان طبیعت حمیدیه نیز خاطرنشان ساخت: انجمن های نوپا نیازمند حمایت بیشتر جهت پویایی و رشد هستند و انتظار می رود با برنامه ریزی بهتر در این خصوص زمینه ارتقاء سطح کیفی و کمی آنان فراهم شود. وی به اختصاص مکانی برای سمن ها در شهرستان ها اشاره نمود و بیان داشت: ایجاد فضایی برای گفتگو و تعاملات میان سمن ها به تبادل تجربیات و نقطه نظرات آنان و همگرایی بیشتر منجر خواهد شد. رضا محمدیان مدیر بنیاد پاکبانان محیط زیست رامهرمز نیز ضمن انتقاد از کوه خواری در برخی مناطق توجه بیشتر نهادهای نظارتی بویژه اداره کل محیط زیست را خواستار شد.

 

محمد جنادله مدیر انجمن محیط زیستی خسرج ضمن اشاره به اقدامات فعالین محیط زیستی در جریان سیل اخیر استان توجه بیشتر مسئولین بویژه نمایندگان مردم در مجلس به منطقه خسرج را خواستار شد. وی گفت: مشکلات ایجاد شده در این منطقه همچنان ادامه دارد و پیگیری نهادهای ذیربط در کنار مشارکت مردمی نقش موثری در رفع موانع موجود خواهد داشت.

احمد زالی از انجمن دوستداران شهر و طبیعت شوش نیز ضمن اشاره به اجرای برخی پروژه های فاقد ارزیابی زیست محیطی در سطح استان خواستار پیگیری مدیرکل در این خصوص و توقف پروژه هایی از این قبیل گردید. وی همچنین ضمن انتقاد از مالچ پاشی و کاشت کهور در کانون های ریزگرد پیشنهاد استفاده از گونه های بومی در این مناطق را ارائه نمود.سمیه علیدشت مدیر انجمن دوستداران محیط زیست قلعه تل نیز ابراز امیدواری نمود تا مشکلات زیست محیطی استان بصورت ماهانه طی نشست مدیر کل و سمن ها مورد بررسی قرار گیرد. وی همچنین خواستار تشکیل کمیته اطفاء حریق و پوشش بیمه ای آنان و نیز توقف جاده های روستای فاقد مجوز محیط زیستی شد.

 

 

گفتنی در این نشست همچنین کبری باوی از انجمن تلاشگران محیط زیست، مهدی آفریدن از انجمن حامیان محیط زیست تشان، روح ا… رستمی از انجمن حامیان طبیعت شهرک انقلاب دزفول و تنی چند از دیگر فعالین محیط زیست و سمن های استان به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.